Stare ale jare – PC (część 3)


W poprzedniej części przeglądu demoscenowej klasyki PC wspomniałem iż zajmiemy się teraz starociami. Dla młodszych czytelników i tych co nie mieli okazji poznać wcześniej tych produkcji przypominam że nie należy ich oceniać dzisiejszymi kategoriami. Wszystkie dema dzisiaj przedstawione stworzone zostały do pracy w środowisku DOS.

Zatem nie było tu żadnej akceleracji graficznej, nie było bibliotek DirectX czy OpenGL (a co za tym idzie nie było większej możliwości wykorzystania karty graficznej do obliczeń jak to odbywa się dzisiaj), nie było też tych wszystkich udogodnień które niosą ze sobą systemy okienkowe – wszystko co tu widzicie to czysty software. Najlepiej przypomnijcie sobie jak wyglądały DOS’owe gry z sprzed 15-20 lat (ale ten czas leci), to będzie dobre porównanie.

Jeżeli będziecie chcieli któreś demo odpalić w oryginale (jak zawsze do tego zachęcam) proponuje skorzystać z doskonałego emulatora DOSBox, w większości przypadków nie powinno być problemu (nie licząc konieczności przypomnienia sobie obsługi DOS’a i konfiguracji pamięci).

Zatem zaczynamy, kolejność przypadkowa.

73 Million Seconds / Pulse

party: Gravity 1998
kategoria: Demo
miejsce: 4

Istniała sobie w dawnych czasach bardzo prężna i ceniona na świecie grupa Pulse (z bardzo mocnym polskim składem), a to demo jest jednym z ich bardziej znanych dział. Muza, grafika jak i cały klimat dema są bardzo tajemnicze, wręcz niepokojące – dzięki temu bardzo pozytywnie wyróżniło się na tle ówczesnych „techno” produkcji. Efekty dzisiaj wydają się elementarne, jednakże wtedy były całkiem niezłe, co więcej niektóre wykonane z naprawdę niezłym polotem.

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Tribes / Pulse & Melon Dezign

party: The Party 1997
kategoria: Demo
miejsce: 1

Jeszcze jedno demo grupy Pulse stworzone we współpracy z Melon Dezign. Tym razem w zrealizowane w środowisku 3D i trzeba śmiało przyznać że wyszło to całkiem zacnie. Dla odmiany znajdziemy tu kompleksową historyjkę – moja ulubiona scena to flary krążące wkoło głównego bohatera (bardzo ładnie wypalone cienie przy kolumnach). Muzyka autorstwa Falcona i Skorpika standardowo bez zarzutu.

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Liquid A / Omnicolour (1998)

party: Quast 1998
kategoria: Demo
miejsce: 1

Niezła produkcja polskiej grupy Omnicolour, szybka i dynamiczna, z kilkoma dobrymi efektami.

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Zilog / Sunflower

party: Gravity 1999
kategoria: Demo
miejsce: 2

Kolejny nasz narodowy produkt czyli grupa Sunflower swego czasu sporo namieszała na scenie światowej. W tym demie popisali się bardzo nowoczesnym jak na owe czasy designem i bardzo dobrą grafiką.

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Square / Pulse

party: The Party 1997
kategoria: Demo
miejsce: 5

Dobre technicznie i wyjątkowo dobrze zgrane demo jak na owe czasy – uchodziło za jedną z najlepszych produkcji na PC.

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Sunflower / Pulse

party: Gravity 1997
kategoria: Demo
miejsce: 2

Demo często mylone z grupą Sunflower (szczególnie że jeden z koderów – Unreal – należał do obu grup). W rzeczywistości bardzo przyjemne graficznie dzieło grupy Pulse, utrzymane w stylu późniejszych 3dMark’ów.

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Second Reality / Future Crew

party: Assembly 1993
kategoria: Demo
miejsce: 1

Na koniec absolutna klasyka i pozycja obowiązkowa w bibliotece każdego szanującego się scenowca. Produkcja fińskiej grupy Future Crew sprawiła iż dominujące wówczas scenowo środowisko Amigowskie łaskawiej spojrzało na platformę PC. Wspaniałe graficznie, pełne nowatorskich efektów, wykonane z rozmachem demo budziło powszechny podziw. Świetny klimat zawdzięczamy też w dużej części muzyce będącej jednym z najlepiej rozpoznawanych motywów scenowych, o popularności Second Reality może świadczyć spora ilości konwersji na przeróżne platformy (w tym jedna z najlepszych na c64).

Pobierz demo
Demo w serwisie pouet.net

Zobacz także poprzednie części:
Stare ale jare – PC (część 1)
Stare ale jare – PC (część 2)

Poprzedni Prometheus
Nastepny The Art of the Algorithms

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Stare ale jare – PC (część 3)"

avatar
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
sebeq
Czytelnik

pamietam jak ogladalismy second reality z kumplami po sprzedaniu amigi miazdzylo wtedy!! teraz tez da sie obejrzec ale juz to nie to ;=P

Marc
Czytelnik

Tak czasy Amigi wspominam bardzo miło, te wszystkie gierki na dyskietkach to była magia 🙂 Wiadomo teraz to już nie będzie kręciło tak jak kiedyś.